Engedélyezzék a kerékpározást Szentendrén!

​A cím hallatán biztosan sokan felkapják a fejüket. A kerékpározás az egész országban terjed és mindenütt egyre több bicikliút épül, hát akkor ki ne engedélyezné!

Főleg ebben a sportszerető városban, ahol szintén kiterjedt kerékpárút-hálózat van! És mégis. A baj komoly. Az alábbiakban ki fog derülni, hogy a cím valós problémát takar, amelynek megoldása egyre égetőbb mind Szentendrén, mind az egész országban.

A kerékpározás ígérete

A kerékpár nagyszerű találmány: használója nem szennyezi a környezetet, nem zajos, nem rongálja az utakat, kis helyen elfér, emellett hozzájárul az egészség megőrzéséhez, erősebbé, vékonyabbá és fittebbé tesz. A legolcsóbb és rövid távon a leggyorsabb közlekedési eszköz, de lehet vele kirándulni a természetbe, eddig fel nem fedezett helyekre eljutni vagy hétvégi családi túrákat teljesíteni és természetesen sportolni is. Az országúti kerékpározás, mint sportág, több mint 100 éves múltra tekint vissza. Franciaországban olyan népszerű, mint a foci, Olaszországban pedig a kerékpárversenyző „szent” embernek számít, de Európa legtöbb országában régre visszanyúló hagyományokkal rendelkező, patinás és nagy tömegek által űzött sportágról van szó. A kerékpározás az utóbbi években Magyarországon is ugrásszerű fejlődésnek indult. Van aki munkába, iskolába jár vele, vannak, akik túráznak, s vannak, akik rendszeresen edzenek és versenyszerűen sportolnak.

A kerékpárutak Szentendrén és az országban

A döntéshozók a megnövekedett igényeket kerékpárutak építésével igyekeznek kielégíteni. Ugyanakkor a bringázók védelmére hivatkozva egyre több helyen tiltják meg a kerékpár közlekedést. A KRESZ szerint, ha van bicikliút, akkor kötelező azt használni. Az országban és Szentendrén is az a gyakorlat alakult ki, hogy nemcsak közvetlenül  itt, hanem azokon az útszakaszokon is megtiltják a kerékpározást, ahol valahol a közelben található bringaút. Aki fél a forgalomtól, annak ez nem jelent különösebb problémát, mert ő úgyis a kerékpárutat választaná, még akkor is, ha az csak kerülővel érhető el. Egyre többen vannak azonban olyanok is, akik a kerékpárt sporteszköznek tekintik, rendszeresen edzenek, amatőr vagy hivatásos sportolók és hazai, ill. nemzetközi maratonokon, versenyeken vesznek részt. Nekik a kerékpárút nem jó választás, számukra ez nem jó megoldás. Nem azért mintha egy kis kerülő gondot okozna számukra, de nem is amiatt, mert szeretnek a forgalomban tekerni, hanem azért, mert a kerékpárutak – még a legjobbak is – sportolásra alkalmatlanok.

A kerékpárutak nem sportcélra épültek

Aki járt már Nyugat-Európában és látott kerékpárosokat edzeni az tudja, hogy a kerékpárút nem is erre való. Egy sportcélú bringás országúti kerékpárral egyénileg legalább 30 km/h, csapatban pedig akár 40-50 km/h-s sebességgel is haladhat sík terepen és akár 100-200 km-es távot is teljesíthet egy alkalommal. Józan ésszel is belátható, hogy ilyen táv, ilyen tempóban kerékpárúton nem lehetséges.

A kerékpárutakat max. 20-30 km/h-s sebességre tervezik,  keskenyek, éles kanyarokkal tarkítottak és jellemzően nyugodt tempóban tekerő, egymással beszélgető bringások veszik igénybe. Sokszor használják a gyalogosok is, a kocogók, a kutyát sétáltatók vagy éppen a babakocsit toló kismamák. Ide bekényszeríteni egy csoport versenyzőt több, mint felelőtlenség! Ez amellett, hogy tönkreteszi az edzéseinket rendkívül veszélyes is. Ezen a szinten a kerékpárút már sokkal veszélyesebb attól, mintha a főúton tekernénk. Aki ebben kételkedik, annak itt van még öt érv.

1.) A kerékpárutakat olyan heterogén közönség veszi igénybe, hogy ott sokkal nagyobb sebességkülönbségek alakulnak ki, mint a közutakon. Egy gyalogos és egy sportcélú bringás között pl. akár 10-szeres sebességkülönbség is lehet. Ugyanakkor egy autós és egy jó tempóban haladó, gyakorlott biciklis között városban legfeljebb 1-2-szeres.

2.) A keresztirányú forgalom. Az autósok a legritkább esetben adják meg az elsőbbséget a kerékpárúton haladó bringásnak és ebből számos baleset származik. Ez még olyan bicikiiutakon is állandó jelenség, ahol a kerékpárosnak van elsőbbsége. Még mindig többségben vannak azonban azok a kerékpárutak, ahol a bringásnak minden mellékutca keresztezésénél meg kell állnia elsőbbséget adni és/vagy leszállnia és áttolni a bringát a zebrán.

3.) A bicikliutak országos szinten még a közutaktól is sokkal rosszabb minőségűek.

4.) A kerékpárutak össze-vissza épülnek. Sokszor a semmiből a semmibe vezetnek és/vagy nem lehet elérni őket normálisan a kapcsolódó közútról.

5.) A kerékpárutak rövidek. Egy 40-nel haladó sportoló nem fog 3-400 méteres szakaszokért le-fel menni a kerékpárútra. Autóval sem mennénk le folyamatosan a sztrádáról egy hosszú úton 1-1 km-es szakaszokért. Sorolhatnám még az indokokat. Összefoglalva: a kerékpárutak nagy többsége sportolásra alkalmatlan és ha mégis sportcélra használjuk az minden fél számára nagyon veszélyes.

A megoldás

A megoldás rendkívül egyszerű és gyakorlatilag egy fillérbe sem kerül. Ne legyen kötelező a kerékpárút használata, vegyék le a tiltótáblákat és engedélyezzék a kerékpározást a főutakon és az országutakon is. Aki a bicikliúton érzi magát nagyobb biztonságban az mehessen továbbra is ott, aki viszont az országúton, az pedig hadd használja azt. Aki számára a kerékpárút veszélyesebb, mint egy főút az már olyan komoly bringás, hogy nagyobb rutinnal rendelkezik a forgalomban, mint számos autós. Többségük több km-t teljesít egy évben, mint amennyit más autóval megtesz.

A sport nem bűn

Szentendrén, de az ország más részében is mindennapi gyakorlattá vált, hogy a rendőrség bünteti azokat a bringásokat, akik nem a kerékpárúton haladnak. Nem olyan régen Szentendrén történt meg az a botrányos eset is, hogy londoni olimpikon kerékpárversenyzőnket, Benkó Barbarát is megbírságolták a rendőrök azért, mert szokásos edzése során nem a bicikliutat használta és balra kanyarodáskor nem a zebrán tolta át a kerékpárt! (Barbi egyébként ekkor a Világkupa 1. helyén állt összetettben és épp a következő versenyére készült.)

Úgy gondolom, hogy a sportoláshoz mindenkinek joga van. Minden sportágra igaz, hogy az élsport és az ott látott példaképek csábítják a gyerekeket arra, hogy ők maguk is sportolni kezdjenek. És fordítva is igaz: utánpótlás és tömegsport nélkül nincs élsport sem. Szentendre számos bringás edzőkör és úti cél tranzitállomása. A Dömörkapu, Pilisszentlászló és Pap-rét felé vezető utak csak a 11-es főútról lekanyarodva érhetőek el. (Az a kerékpárút, amit kanyargós utcákon, kockakövön és éles 120 fokos kanyarokkal kijelöltek még a túrázóknak is életveszélyes nemhogy országúti kerékpárral.) Úgy véljük, hogy Szentendrén, de az országban sehol sem normális az az állapot, hogy a sportcélú bringások edzéseit ellehetetlenítik és a kerékpárútra kényszerítve őket minden felet potenciális balesetveszélynek tesznek ki vagy éppen a rendőrség rendszeresen megbírságol mindenkit aki sportolni szeretne. A sport nem bűn, hanem a kitartás és az egészséges életmód mellett egymás tiszteletben tartására is nevel. Ezt szeretnénk elérni mi is a fent említett megoldási javaslatunkkal. Ha Ön is egyetért ezzel a törekvéssel, akkor kérjük, hogy az alábbi lehetőségek valamelyikével támogassa azt:

Kétféleképpen lehet támogatni a kezdeményezést.

1. Interneten terjeszthető google-s változat

Kitöltése kb. 30 másodpercet vesz igénybe, ez nagyon praktikus és rendkívül gyorsan terjeszthető:

INTERNETES ALÁÍRÁSGYŰJTŐ ÍV

2. Hagyományos papíralapú változat

ALÁÍRÁSGYŰJTŐ ÍV

Az aláírásgyűjtő ívek még a Balázs és a Kerékmánia kerékpár üzletekben is megtalálhatóak.

Bővebb információ: Vörös Csaba
voros.cs@gmail.com
06-70-526-3972

15 comments on “Engedélyezzék a kerékpározást Szentendrén!
  1. Pingback: Fejlemények – 2014 február | BringaZóna

  2. “A másik mai tapasztalatom, hogy lehet, nem is a biciklisekkel van baj, hanem az őket kikerülni normálisan nem tudó autósokkal 🙂 Igaz, ez most nem a 11-es úton volt…”

    Kezd ez alakulni én látom:)

    Én 22 éve a 11-es úton közlekedem. Ha gondolod egyszer szívesen megmutatom, mennyire egyszerű rajta karikázni. Biztos vagyok benne, ha rámentem volna valami bringás útnak tartott förmedvényre akkor már jópárszor összetörtem volna magam. Engem senki ne kényszerítsen olyan helyzetbe ami nekem sokkal veszélyesebb. Senki se szereti a veszélyes helyzeteket, többek között én sem. Mindenki eltudja dönteni, hogy neki mi a megfelelő. Persze kellenek szabályok, de az nem jó ha agyon szabályozunk mindent. Még annyit, hogy aláírásgyűjtés számában már azért tévedtél egy nagyságrendet, mert bőven 1000 felett járunk. És még egyszer mondom ez nem csak a bringások érdeke lenne, hanem az egész városé. Ebbe természetesen belatartoznak az autósok is. Talán majd egyszer meg is fogják köszönni:)

  3. Ma figyeltem direkt hazafelé a 11-es utat Szentendre belterületen, a patkától kb. 20-30cm csupa kosz, sár, minőségileg is gyenge, ehhez jön még hozzá viszonylag sűrűn egy-egy kanális, ami jobban benyúlik, többnyire göröngyökkel, néha nem csak a kanális körül. Vagyis a szerencsétlen biciklis biztosan nem tud az út szélén haladni, időről időre a kanálisokat és/vagy úthibákat kerülgetné.

    A másik mai tapasztalatom, hogy lehet, nem is a biciklisekkel van baj, hanem az őket kikerülni normálisan nem tudó autósokkal 🙂 Igaz, ez most nem a 11-es úton volt…

    A Szentendre-M0-Dunakeszi-Visegrád-Szentendre szakaszt végig jártam nappal, és egy Szentendre-Pilismarót-Szob-Nógrád-Vác-Szentendre kört tettem úgy is, hogy visszafelé irányban Vácnál lekéstem a kompot, így kénytelen voltam az M0-ig bejönni sötétedésben/után, szerencsére nyár volt, sok biciklis volt este sötétben is, így tudtam, merre megy az út, de néhány tekergés a kis utcák között valóban nem semmi, nem tudom, ki találta azt ki 🙂

    Szóval az biztos, hogy akár koncepcióban, s még inkább megvalósításban is van még fejlődni való, de a 11-es szentendrei szakaszával kapcsolatban még nem érzem meggyőzve magam 🙂 Az ajánlott szakdolgozatot tegnap éjjel félig elolvastam, a végét meg átfutottam, majd el akarom olvasni a végét is rendesen, aztán meglátjuk 😉

  4. Ezzel a véleménnyel sajnos pont a sport ellen vagy. Egyébként nem túlzás, a kerékpárutak tényleg érezhetően rosszabb állapotban vannak, mint a közutak átlagban. Attól pedig, hogy épül egy plusz út még nem kell kötelezővé tenni a használatát. Nem tudom mit szólna ahhoz az autósok többsége, hogyha épülne egy új, kétsávos mellékút a 11-es mellett Óbudára végig 50 km/h-s korlátozással és aztán a 4 sávos 11-esről kitiltanák a személyautókat. Lenne nagy felháborodás. És amikor tiltakoznátok, akkor a kamionosok beírnának, hogy ha már drága pénzért elkészítették azt a jó kis mellékutat, akkor használjátok is, és egyébként is, csak nem képzelitek, hogy titeket fogunk kerülgetni!:D

  5. Kedves Gregory! Sok dologgal egyetértek, amit írtál, de azért ne hasonlíts egy edzést ahhoz amikor a kisgyerekeddel a csomagtartón a járdán biciklizel. Ez két külön dolog, épp erről van szó a cikkben. Sokkal veszélyesebb ezeket a nagyon különböző célú bringásokat összeereszteni, mint megengedni azt, hogy a gyorsabbak, gyakorlottabbak mehessenek a főúton. Abban egyébként igazad van, hogy úgy lenne az igazi, ha szélesítenék a 11-est vagy minimum eltüntetnék a gödröket. Jól hangzik, amit írsz, hogy van alternatív útvonal a városon át, de megint előjön az a probléma, hogy azok nem országúti kerékpárnak való utak. És lehet, hogy rövid szakaszról van szó, csak az a gond, hogy tele az ország ilyen “rövidke” szakaszokkal. Ha egyszer kell megcsinálni az még elmegy, de minden településen ez van. Itt kapcsolódnék ahhoz, amiben viszont egyet tudok érteni veled: a Duna túl partján még rosszabb a helyzet. Az Megyeri-hídról Dunakeszi irányába valóban a semmibe vezet a kerékpárút, a főúton pedig ki van téve a tiltó tábla. Ez azt jelenti, hogy Pl. Szentendréről nem mehetsz el Dunakeszire vagy tovább a Dunakanyarba bringával, mert egyszerűen nincs egyetlen ésszerű és/vagy szabályos útvonal sem. De Dunakeszin sem sokkal jobb a helyzet. Ott kerékpársávot alakítottak ki, ami elvileg a legjobb megoldás, de hogy csinálták? Hát persze, hogy a főút szélesítése nélkül! Csak felfestettek egy vonalat és megkapták a bringások az útnak azt a részét, ami a legrosszabb állapotban volt. Pont a vonaltól befelé jó az út, attól kifelé pedig érdes, csatornafedelés és helyenként kátyús. De mehetnénk tovább is: Gödön sem erőltették meg magukat a fejlesztők. A szűk, kanyargós és néhol még rossz állapotban is lévő kis utcákat jelölték ki kerékpárútnak. A főúton pedig kint a tiltó tábla… Aztán jön Sződliget. Ott meg a gát tetején szedett-vetett betonelemekből készült a bringásoknak szánt valami. Ha Szentendréről eljönnél hozzánk, akkor számold ki, hogy hányszor hány km is lenne az a pár “rövidke szakasz”, amit ki lehet bírni? Én már párszor kiszámoltam: sajnos alig maradna olyan szakasz, ami sportolásra alkalmas lenne… Arról nem is beszélve, hogy a Megyeri-híd és Dunakeszi között a KRESZ szerint a padkán kellene tolnod a biciklit 5 km-en át. Hát ezért nem szabad tiltani a főúton a kerékpározást. Ilyen betarthatatlan szabályok és ilyen “infrastruktúra” mellett ez kész röhej. Egy kis megértésre, egymás iránti odafigyelésre és a sportot nem ellehetetlenítő szabályozásra lenne szükség. Ennyi az egész.

  6. A konstruktív vitákat én is szeretem.

    Szeretném figyelmedbe ajánlani az alábbi cikket. Remélem a cikk elolvasása után Te is rádöbbensz arra, hogy ez nem Vörös Csaba és még pár ember érdeke, hanem mind a 25 ezer szentendrei állampolgár + még az idelátogató nagyon sok turista érdeke. Kicsit sok időbe fog telni mire átrágod magad rajta, de hidd el megéri. És ez itt porosodott már 3 éve. Épp itt az ideje letisztítani, mert a tartalma sokkal többre hivatott.

    Kellemes olvasást hozzá:)

    http://bikemag.hu/magazin/hirek/fejlemenyek-engedelyezzek-a-kerekparozast-szentendren-harmadszor

  7. Részemről szívesen vitatkozom, így tudunk közösen gondolkozni, megismerni, megérteni egymást, ne is támadásnak vedd, amit írok, csak beszélgetünk a témáról.

    A kerékpárok bevonásával akkor lehetne csökkenteni a forgalmat, ha ez azt jelentené, hogy a Szentendrén átmenő autósok váltanának biciklire. Én gyanítom, hogy ennek legfőbb gátló oka nem a 11-es úton való korlátozás, hanem a kényelemtől kezdve az infrastuktúra hiányosságain keresztül sok minden. Megértem, hogy versenybringás körökben a 11-es tiltása kellemetlenséget okoz, de egyszerűen nem tudom elhinni, hogy max 100 sportolónál/hobbi versenyzőnél, (akik közül biztosan nem mind és nem sűrűn autóznak Szentendrén) többet érintene ez a probléma. Vagyis nem olyan súlyú a dolog szerintem, mint aminek be van állítva. De ez mondjuk valószínű kiderül majd az aláírásgyűjtés sikerességéből. Nyilván szűrve a 100km-es körzeten kívül élő csak szolidaritásból támogató aláírókat 😉

    A gépjárművezetők részéről szerintem nem gond a biciklis kerülése pl. a Szentlászlói úton és hasonló utakon, még akkor is, ha néha lassítani kell miatta, aki ilyen helyen mutogat az biciklin is mutogatna mindenkinek 🙂 Viszont ne felejtsük el, hogy a 11-esen tilos a biciklizés, vagyis ha az autós önkéntes rendőrt játszik, akkor a biciklis meg önkéntes jogalkotót, s az ok okozati összefüggés alapján az autós viselkedése már a következmény 😉 Vagyis nem érzem a kettős mércét, ha én pl. nem adok meg egy elsőbbséget, mert figyelmetlen voltam, akkor igen is jogos ha a másik rám dudál vagy integet, függetlenül attól, hogy esetleg nem is volt veszélyes a helyzet.

    Az ismerősöd problémája ügyében értem a helyzetet, ezért kerüli ki a 11-est, hogy ott ne kelljen bicikliznie. Na de akkor miért nem teszi le a kocsit a Szentlászlói út végén, vagy a Sztaravodain pl. a temetőnél, ott van parkoló… Onnan már simán tudna menni, ott már nem szól rá senki.

    Én továbbra is úgy gondolom, ha napközbeni gyér forgalomnál biciklizik valaki, akkor simán ki lehet kerülni, engem nem zavar. Ha be van dugulva az egész és a biciklis szépen elsuhan az autók mellett, szintén nem zavar. De amikor két sávban sok autó halad 50-es tempó körül és a kanálisokat kerülgető biciklis miatt megáll az egyik sáv, s a töketlenkedés miatt aztán a másik is, az engem nagyon zavar. Ahogy az is, mikor végre sikerült kikerülni a biciklist, de a következő lámpánál, amit esetleg miatta nem sikerült elérni, újra visszaelőz…

    És végül még egy gondolat. Sok-sok évvel ezelőtt, mikor a Pilisbe mentem fel biciklivel, s elfáradtam, én bizony toltam a biciklit felfelé. A célom az volt, hogy utána jót gurulhassak, s nem érdekelt, hogy ez nem ment végig biciklizve, emiatt nem vitettem fel magam autóval Dobogókőre, hogy onnan csak gurulhassak. Tavaly Csehországban biciklizve a kastélynál ki volt írva, hogy biciklizni tilos, ott sem okozott gondot leszállni és tolni, még ha volt, aki gurult és elfértünk volna a gyalogosok mellett. Vagyis nem értem, ha valóban probléma a biciklinek a járda, akkor azt a párszáz métert, ami macskaköves, vagy járda szakasz, miért nem lehet gyalogosan megtenni, s utána folytatni a biciklizést? Szóval igen, hozzáállás kérdése 🙂

    De ha picit tovább megyünk, főleg a békási dunaparti szakaszon rengeteg a gyalogos, vagy a Margit híd külön biciklisávjára is néha rátévednek, s néha autós is áll bicikliúton. Biciklisként ugyanannyira bosszantó, de vajon a háza előtt amúgy bicikliúton parkoló autós, vagy a bicikliúton sétáló gyalogos nem mondhatja, hogy hát miért, simán ki tudsz kerülni, mit mutogatsz? Tehát minden csak nézőpont kérdése, ki kinek okoz kellemetlenséget, s milyen mértékűt…

  8. Megértem az “autós” hozzászólókat, de sajnos véleményük meghaladott elméleteket tükröz.
    Ahogy Csaba is írja, Budapesten többsávos utakon lehet gond nélkül kerékpározni. Nincs belőle konfliktus számottevően. Bebizonyosodott Budapesten is, ahogy a fejlettebb világ nagyvárosaiban is, hogy ez a jó irány. Tudomásul kell venni, hogy az út minden járműé, nincsenek autós előjogok. Mivel mindenki nem fér el az utakon, meg kell osztozni rajta.
    A környező települések 1 sávos útjairól sincsenek kitiltva a bringások. Szentendre ebben kivétel és egy szomorú, visszamaradt példa egyben.
    Ami pedig a 11-es bringás járhatóságát illeti, nem lesz kötelezővé téve. Akinek bringásként továbbra is a járdán bucskázás a jobb, válassza azt. A kerékpáros szokások is igen eltérőek. Aki munkába jár, vagy versenyez, annak számít, hogy egyenes úton, gyors tempóban haladhat, nem pedig macskakövön a gyalogosok közt. Autóval sem szeretünk a szomszéd település felé kerülni. Rendkívüli esetben megtesszük, de igen kellemetlen lenne minden nap.
    Szóval kedves autós társak, kitartás, ki lehet kerülni a bringást a 11-esen is, ahogy az ország összes útján megtesszük.

  9. Akkor ha megengeded tovább folytatom a szócsatát:) Talán azt Te is aláírod, hogy a város gépjármű forgalma tovább már nem fokozható. Ezt jelen állás szerint a kerékpárosok tömeges bevonásával lehet kompenzálni és nem a tiltással. Ehhez viszont a gépjárművezetők részéről nagyon nagy változásra volna szükség. Ez szintén hozzáállás és kultúra kérdése. Vajon az autósoknak miért okoz olyan nagy problémát egy kerékpáros kikerülése? Miért gondolják azt, hogy a kerékpárosnak hozzállás kérdése, de nekik pedig nem. Nem érzel itt egy igen erős kettős mércét? Mert én igen. Mondom ezt úgy, hogy én is vezetek autót természetesen. Nézz körül külföldön, hogy ez mennyire másként működik. A kerékpárosokat tisztelet övezi, nem kiabálják le őket az útról.

    Az ismerősöm problémáját szerintem félre értetted. Tisztába van vele, hogy a Szentlászlóin lehet bringázni. Azt unta meg, hogy a 11-es úton cseszegetik hol a rendőrök hol az autósok. Országúti kerékpárral meg nem fog járdán meg macskakövön flangálni. Mert ez mint a cikkből is kiderült igen veszélyes.
    Bár tudom változni kellene mert ez hozzáállás kérdése.

  10. OK engedélyezzék, de akkor én is, mi is autósok közlekedhessünk autóval a kerékpárutakon. Nem kevés pénzért elkészítették a kerékpárutakat, akkor használják is azokat. Az sem lehet érv, hogy a kerékpárutak állapota nem jó. Az autóutaké sem. Elég a gödröket kerülgetni, nem még a biciklistákat is. Nem a sport ellen vagyok, csak az értelmetlen dolgokat nem tudom támogatni.

  11. Én másként gondolom. Én is szoktam biciklizni, igaz csak jó időben és nem verseny szerűen. Van, hogy a gyerekeket is biciklivel viszem le iskolába vagy hoztam haza (egyébként szabálytalanul a csomagtartón 🙂
    De ha a 11-esen mentünk le, akkor is mindig a járdán, (egyébként szintén szabálytalanul), adott esetben kerülgetve 1-2 gyalogost. Sosem éreztem felháborodást magamban, s ugyanezt kibírnám akkor is, ha napi szinten járnék munkába vagy eddzésre, s ezt az 1-2 km-t így kellene mindig megtennem. (Ahogy egyébként többen csinálják is.)

    Továbbra is úgy gondolom, hogy ez hozzáállás kérdése. Ezzel az erővel akár görkorizni, gördeszkázni, rollerezni is lehetne az út szélén, legalább is a lejtős szakaszokon mindenképp. A Szentlászlói úton már láttam is ilyet, nem is zavart, kikerültem. De a 11-esen engem zavarna. Sok a kanális, kerülgetni kell, sok az autó is, veszélyes. Én úgy tudnám csak elképzelni, ha szélesítenék az utat, külön sávot hagyva a szélén a biciklinek, így egyik se zavarná a másikat.
    Az autópályán se lehet biciklizni, pedig külön egy teljes leállósáv van, mégse panaszkodik senki, hogy mennyivel egyszerűbb lenne úgy lejutni pl. Balatonra biciklivel.

    Az ismerősöd példjához annyit, hogy a Sztaravodai úton és/vagy Szentlászlói úton lehet biciklizni, csak a 11-esen nem. Vagyis ha valóban a “cseszegetés” az ok, akkor elég lenne akár ezen utakon valahol az elején megállni és onnan már mehetne. Ha a skanzenig megy, akkor az azt jelenti, hogy ő is érzi, hogy kényelmesebb onnan erdei úton menni, mint az autósok között, még ha szabad is.

    De őszintén azt sem értem, hogy miért nem lehet a Duna parton jönni, majd a bicikliúton a patak mellett és az egyik utcán feljönni ezekre az utakra? Egyetlen problémás szakasz a piac köves utcája, de azt a Paprikabíró utcával meg lehet kerülni, aztán 50m járda és kész. Vagy Péter-Pál-on fel, a főtéren át, szintén kb. 50-100m vacakabb, sok emberrel, aztán onnantól újra aszfalt, s már a Szentlászlóin is vagy. Persze nem lehet 40-nel tekerni, na de max. néhány km-ről beszélünk, nem egy komplett túráról. Ezzel az erővel a sorompókat is le lehetne szedni az erdei utakról, mert megállítják a biciklist, megszakítja az eddzést, még le is kell szállni a bicikliről… Másrészt nem tudom milyen sport az, mikor a 2×2 sávos többnyire autókkal teli úton szívja valaki biciklisként a “levegőt”. Biztos nagyon jót tesz a tüdőnek 🙂

    Engem sokkal jobban zavar, hogy átmegyek a 0-ás hídon és Dunakeszi irányában egyszer csak vége a bicikliútnak, és nincs semmilyen alternatíva. Az út széles, a záróvonalon kívül is lehet biciklizni, még csak kerülnie se kell a kocsinak, mégis tiltva van, kb. 2-3 km, aztán Dunakeszitől már megy egészen végig. Ott szerintem indokolatlan.

    Én egyelőre így látom ezt a kérdést, mint aki jó pár éve Szentendrén lakik, autózik és biciklizik is 😉

  12. A sport és a közlekedés nagyon sok esetben összefügg. Én pl. minden nap kerékpárral járok munkába Budapestre. Még télen is. Ilyenkor nem az edzés a legfőbb szempont hanem, hogy minél gyorsabban beérjek. Ha az a cél, hogy még nagyobb forgalmat generáljunk a 11-es úton akkor ez a rendszer kiváló. Garantáltan elfognak tünni még a legelvetemültebb bringások is szépen Szentendréről. Sajnos Szentendrének nagyon rossz híre van kerékpáros berkekben. És ebben nagyon nagy szerepe van a tiltó tábláknak. Sok autós önkétes rendőrt játszik.

    Hoznék egy ellenpéldát.

    Budapesten Békásmegyertől ahol 70-el lehet haladni az olykor 2×3 sávos úton, ott 7 éve levették a tiltó táblákat. Az autós társadalom teljesen hozzászokott ehhez az állapothoz, nem egyszer nem kétszer még le is húzódnak ha kerékpárost észlelnek mert mondjuk feltorlódik a kocsisor. Békésen elférnek egymás mellett.

    Hoznék egy másik példát is miért nagyon rossz a mostani rendszer.

    Az egyik ismerősöm aki komolyabban bringázik rendszeresen járt Pilisszentlászló Dömökapu és Pap-rét irányába. De megunta már, hogy folyamatosan hol a rendőrök hol az autósok cseszegetik. Most már beül az autóba és elmegy egészen a Skanzenig. Ott kiveszi a bicajt és elindul bringázni. Hazafele szintén kocsival megy persze. Tehát sikerült egy igen aktív bringsból is autóst faragni. Teljesen abnormális ez az állapot ami Szentendrén van már nagyon-nagyon hosszú évek óta.

  13. Az indokolatlan tiltásokkal nem értek egyet, a bicikliút pedig sok helyen valóban nem alternatíva, de úgy gondolom, vannak olyan helyzetek, ahol jogos. A 11-es út, főleg a HÉV-től Leányfalu irányában emelkedik, az autók 50-es tempóját itt nem éri el a biciklis, nagyobb forgalomnál ez sok kellemetlenséget okoz, főleg gyengébb vezetők probléma kezelő képességét figyelembe véve. Kis forgalomnál, különösen lefelé gurulásnál nyilván nem gond, csak ilyen szabályozásra nincs lehetőség.

    Másrészt, ez ugye hozzáállás kérdése is. Az eddzést lehet kezdeni a 11-es utántól is, nem csak rajta, sőt, ha valóban eddzésről van szó, valószínű az erdei utak kevésbé ártanak a tüdőnek, nincs rajtuk kanális sem, stb.

    -szerintem-

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.